PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS VIII DI SMP NEGERI 1 SENORI TUBAN TAHUN AJARAN 2018/2019

ULFIANA, NITA (2019) PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS VIII DI SMP NEGERI 1 SENORI TUBAN TAHUN AJARAN 2018/2019. Other thesis, IKIP PGRI BOJONEGORO.

[img] Text
BAB 1-3.pdf - Published Version

Download (583kB)

Abstract

ABSTRAK Ulfiana, Nita. 2019. Penggunaan Model Pembelajaran Talking Stick untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII di SMP Negeri 1 Senori Tuban Tahun Ajaran 2018/2019. Skripsi, Jurusan Ekonomi, Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, IKIP PGRI Bojonegoro. Pembimbing (I). Ayis Crusma, S.Pd.,M.Pd. Pembimbing (II). Dwi Erna Novianti, S.Si.,M.Pd. Kata kunci : model pembelajaran talking stick, prestasi belajar Penelitian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengetahui bagaimanakah peningkatan prestasi belajar pada mata pelajaran IPS siswa kelas VIII dengan menggunakan model pembelajaran Talking Stick di SMP Negeri 1 Senori Tuban tahun ajaran 2018/2019 dan untuk mengetahui apakah penggunaan model pembelajaran Talking Stick dapat meningkatkan prestasi belajar pada mata pelajaran IPS siswa kelas VIII dengan di SMP Negeri 1 Senori Tuban tahun ajaran 2018/2019. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini adalah cluster random sampling, sehingga terpilih siswa kelas VIII.A SMP Negeri 1 Senori Tuban yang berjumlah 24 siswa yang dijadikan kelas eksperimen. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Hasil penelitian ini adalah prestasi belajar pada mata pelajaran IPS siswa kelas VIII mengalami peningkatan yang cukup signifikan dengan menggunakan model pembelajaran Talking Stick di SMP Negeri 1 Senori Tuban tahun ajaran 2018/2019 dan penggunaan model pembelajaran Talking Stick dapat meningkatkan prestasi belajar pada mata pelajaran IPS siswa kelas VIII dengan di SMP Negeri 1 Senori Tuban tahun ajaran 2018/2019. ABSTRACT Ulfiana, Nita. 2019. Use of the Talking Stick Learning Model to Improve Student Learning Achievement in Social Sciences Class VIII in Senori Tuban 1 Public Middle School Academic Year 2018/2019. Thesis, Department of Cooperative Economics, Faculty of Social Sciences Education, Teachers' Training College PGRI Bojonegoro. Supervisor (I). Ayis Crusma, S.Pd.,M.Pd. Supervisor (II). Dwi Erna Novianti, S.Si.,M.Pd. Key words: talking stick learning model, achievement This research was conducted encouraging to learn how to improve learning in social studies subjects of class VIII using the Talking Stick learning model in Senori Tuban 1 Public Middle School 2018/2019 school year and to learn using the Talking Stick learning model can improve learning achievement during social studies Grade VIII students at Senori Tuban 1 Junior High School 2018/2019. The sampling technique in this study was cluster random sampling, so that selected class VIII students. Senori Tuban 1 Public Middle School won 24 students who used the experimental class. This research is a classroom action research. The results of this study are learning outcomes in social studies subjects of class VIII. Getting a significant increase by using the Talking Stick learning model in Senori Tuban 1 Junior High School 2018/2019 and the use of Talking Stick learning models can improve student achievement in social studies subjects. class VIII with at Senori Tuban 1 Public Middle School in academic year 2018/2019.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: model pembelajaran talking stick, prestasi belajar
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Depositing User: Ms Sri Winarsih IKIP PGRI Bojonegoro
Date Deposited: 25 Feb 2020 05:08
Last Modified: 25 Feb 2020 05:08
URI: http://repository.ikippgribojonegoro.ac.id/id/eprint/51

Actions (login required)

View Item View Item